fredag 5 oktober 2012

Körsbäret går i baguettskola!

Idag började dagen med degknådning, för fina Plommonet hade lovat att lära mig hur man gör snygga baguetter. Så när jag gnuggat sömnen ur ögonen gjorde jag en deg som var på ett ungefär den här, men med rågsikt istället för dinkel och sesam istället för solros.
Det var ju inte alls svårt egentligen och de blev väldigt saftiga innuti. Även om jag gjorde den klassiska missen att glömma ha i saltet, så smakade de faktiskt bra. Och sånt går ändå att rädda med lite smör och flingsalt om det skulle krisa. Ingen kunde klaga på att de inte var snygga i alla fall! ;)

Receptet finns hos plommonet, så jag bjuder helt enkelt på bilder från morgonen då jag bakade mina första baguetter!


Lycka är att knåda en deg.





De såg ut som korvar vid jäsningen!

"Snitta med lite kraft! Tänk att du ska skära halsen av någon!"



Nybakat bröd kan lyfta vilken morgon som helst.


Det var enkelt, kul och blev väldigt fint resultat! Hoppas nu de håller sig lika goda till ikväll när svärföräldrarna kommer på helgbesök. Då bjuds det på den gyllene morotssoppan och hembakad baguett, inte illa minsann, jag gör mitt bästa för att imponera ;)

Framöver kommer det definitivt att bli mer baguettbakande i Körsbärets kök, var så säkra på det!
(Och då ska jag komma ihåg saltet också)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mer läsning:

pinit