tisdag 16 oktober 2012

Bakstuga och knäckeskola

Igår hade vårat lilla hushåll en sån där effektiv och lite huslig dag, ni vet såna som är på tok för sällsynta. Det storhandlades till (nästan) alla veckans middagar, jag vinterförberedda balkongen, hade körlektion, övade teori, det diskades och bakades knäckebröd. Sen den dagen Plommonet introducerade sitt hembakade och fruktansvärt beroendeframkallande knäckebröd så har mitt liv haft guldkant på lite fler vardagar. Det är ju så enkelt! Och så helt vansinnigt gott!

Experimenterandet och testandet av nya knäckerecept överlåter jag till knäckebrödsdrottningen, men  det "första" receptet hon presenterade ställer jag mig gärna och bakar när jag har några timmar över. Igår invigde jag även Tommy i knäckebrödsbakandets ädla konst och han var omåttligt stolt när hans första egenbakade knäckekaka kom ut ur ugnen :)


Receptet jag använder har Plommonet på sin blogg och jag lovar, det ÄR beroendeframkallande!
Att kavla på bakplåtspapper är då inte lätt, särskilt inte som nybörjare, men uppfinningrik som karln är, så körde hen samma handgrepp som när han plattade ut degen med fingrarna! Eftersom vi båda tycker det här med kamera och foton är jädrans kul, så överöser jag er än en gång med brödbaksbilder.

Mjöla...

...platta ut...

...och kavla! As simple as that!

Pensla med vatten, strö över flingsalt...

...och rostade nötter eller frön efter smak. 


Sedan är det bara woosh in i ugnen i 20 minuter och ut kommer en gyllenbrun bit av knäckebrödshimlen! Jag är lite grinig över att vi inte har varmluftsugn och därför blir tvugna att grädda en plåt i taget, men en vacker dag har vi också råd att renovera köket, då jäklar är det inget snack om saken, varmluftsugn ska vi ha! Tänk att kunna baka dubbelt så mycket knäcke på samma tid, halleluja!


/Körsbäret





1 kommentar:

  1. Det ska nog bli matbloggare av din karl också - heja heja! =D

    SvaraRadera

Mer läsning:

pinit