måndag 7 juni 2010

Sjung om studentens lyckliga dar!

I fredags var det dags för den stora dagen då Lillebror tog studenten.
För att mamma skulle slippa bekymra sig om maten så tog jag på mig det ansvaret och stod i köket i dagarna tre för att förbereda det stora kalaset.

Det blev sjukt lyckat, behövde inte stressa, kände mig väl förberedd och fick massamassa komplimanger för maten (ja, det är en av de bästa sätten att boosta mitt ego :) ). Fick hjälp av Kusin och Plommonet att duka fram, plocka bort, hacka och skära och servera under själva mottagningen, så det gick hur smidigt som helst.

Här kommer ett litet bildregn från fredagens buffé, recept kommer upp så snart, måste bara minnas allt jag hade i och vad jag hade i vad :)

    
Det fanns kött och lax...

...och diverse frukt och grönt, jag provade rättiks-stavar, så himla gott det var! Luktade rädisa, men smakade mest sött, jättespännande! :) ... 

Ingen studentbuffé utan ett utbud av ost och kex. 
Vi hade Brie, Danablu, Cheddar, portsalut och philadelphia


Där fanns även en pastasallad med kyckling, en vegetarisk pastasallad och en potatissallad med pinjenötter och ruccola

Hemgravad lax, mumsfilibabba!


På brödbordet stod Plommonets beroendeframkallande knäckebröd och farmors rosenbröd


och en självklarhet på bordet var även Mikkans hummus :)


bjöd också på den galet goda marinarasåsen ur Erica Palmcrantz bok, jag åt resterna till lunch med selleristavar och kokt ägg i halvor igår :)

Det var även en himmelskt god cheesecake till efterrätt, men den hann aldrig fastna på bild för jag hade fullt upp med kaffebryggande, dukande och självklart att njuta av kakan!
Recept på salladerna kommer upp snart, jag lovar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mer läsning:

pinit