fredag 11 januari 2013

Chillikladdkaka med rom

Rom, den verkar kunna hällas ner lite var stans om man ska tro vad som pågår i bloggosfären, gärna tillsammans med söta saker som frukt eller kakor. Så igår när kladdkakssuget slog mig i skallen och jag inte kände för den klassiska varianten så fick det slinka ner lite av varje, bland annat rom. Den gjorde sig rackarns bra. Jag funderar på att ösa i lite rent chillipulver nästa gång för lite mer drag, men den är klart godkänd som den är!

Inte blev den sämre av att stå i kylen över natten heller. My, oh my! Delisiöst!




Chillikladdkaka med Rom

* 50 g hackad + 50 g riven chillichoklad (jag använde Lindt, tror det finns fler varianter
* 100 g smör
* 2-3 msk rom 
* 2 ägg
* 3 dl socker
* 2½ dl vetemjöl
* 4 msk kakao
* 1 krm vaniljpulver
* 1 liten nypa salt


1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Smält smöret, häll sedan i den rivna chokladen och låt det stå medan du vispar ägg och socker pösigt.
3. Häll i som i smör- och chokladblandningen, rör om och blanda sedan ner i äggsmeten.
4. blanda ihop kakao, vanilj , mjöl och salt och rör ner i smeten.
5. Häll upp i en smord och bröad form med löstagbar kant, strössla över den hackade chokladen och grädda i ugnen i 10-15 minuter beroende på vilken kladdighetsgrad som önskas, 11 minuter passade mig perfekt!

Servera med lättvispad grädde och riv över lite citronzest.


Åh, och över till något helt annat: Jag har äntligen köpt julklappen jag fick av farmor, det kom ett kort där det stod "Det har kommit en kokbok som heter Smakernas Återkomst, kan det vara något?" och nu har jag den äntligen i min ägo! Författare är Mats-Eric Nilsson, även känd som "Den hemlige kocken"  och han har fyllt sidorna med så mycket inspiration, tänkvärda saker och roliga fakta. Dessutom ruggigt snygga bilder, det gör ju inte boken sämre direkt. Rekommenderas verkligen för den som vill veta mer om matens säsonger, mathistoria och kul fakta om råvarorna!

Dessutom är den väldigt vacker att ha i hyllan!


/Körsbäret

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mer läsning:

pinit