tisdag 4 december 2012

Platta drömmar och söta apelsinskal

Jag har fått en saffrans- och julgodisknäpp.
Vilket är lite jobbigt, eftersom det resulterar i massa godsaker här hemma i skåpen och fortfarande en evighet kvar till jul trots mina försök att baka den lite närmre...

Idag satt jag och drömde mig bort i Vinterns söta av systrarna Eisenman och fastnade för ett recept på saffransdrömmar, jag älskar drömmar och det samma med saffran, det kan ju inte bli fel! Tyvärr var det brist på hjorthornssalt i skafferiet och efter lite googlande bestämde jag mig för att baka med bikarbonat istället. Det kan ha varit en dålig idé, inte för att kakorna på något sätt blev äckliga eller fula, men några fluffiga drömmar blev det då inte!



Platta, små saffranskakor
ca 45 st

* ½ g saffran (+ lite socker)
* 1 msk grädde
* 200 g smör
* 2 dl strösocker
* 2 tsk vaniljsocker
* ½ tsk bikarbonat (Nej! Använd hjorthornssalt, samma mängd!)
* 5 dl vetemjöl

Dekoration: Skållade, skalade mandlar

1. Sätt ugnen på 175 grader. Stöt saffran och socker i en mortel och blanda med grädden.
2. Rör smör och socker poröst, blanda i saffran.
3. Blanda de övriga torra ingredienserna och tillsätt dem sedan i smeten, rör till en slät deg.
4. Rulla små bollar, platta till, lägg på bakplåtspapper och tryck sedan dit en mandel i mitten.
5. Grädde i ugnen i ca 20 minuter, låt sedan svalna på ett galler.

Inte alls tokiga, men absolut inga drömmar. 
Men skam den som ger sig, nytt försök när jag införskaffat hjorthornssalt!

 Åh, förresten! Jag har ett litet långtidsprojekt på gång. Det har talats så varmt om Johans kanderade apelsinskal i Poden så jag var liksom bara tvungen att testa. Nu står en liten glasburk på köksbänken och i åtminstone 2 veckor ska jag varje kväll de kvällar jag kommer ihåg, hälla sockerlagen i en kastrull, koka upp den och sedan hälla tillbaka den på skalen igen.


Har jag nämnt att jag har väldigt lite tålamod?
Får väl helt enkelt lita på att det blir bra och värt besväret, återkommer om ett par veckor med resultatet.

/Körsbäret


1 kommentar:

  1. Men väldigt goda platta saffransdrömmar! Tack för te och pratstund fina. <3

    SvaraRadera

Mer läsning:

pinit