lördag 8 december 2012

Gul magi

Så var det den där saffranen igen, jag älskar den!


Det har blivit väldans massa kakor och sötsaker här det senaste, men jag lovar, vi äter vanlig mat också! Idag var pastan, säsongen till ära, piffad med saffran och resultatet var krämigt, saffranigt, kryddigt och galet mättande!


Originalreceptet är egentligen en kycklinggul "påskpasta", men det vägrar jag kalla den för eftersom det, hör och häpna, inte är påsk. Saffran är decemberkrydda i min värld, även om jag börjar inse att jag nog måste försöka ändra på det, en fisksoppa med saffran fungerar till exempel minst lika bra på sommaren! Nog om det, här är receptet på kvällens smarrighet:



Snabblagad saffranspasta med chorizo
2 portioner

* 1 stor röd paprika
* 200 g chorizo
* 1 msk olivolja
* 1 tsk rosmarin (gärna färsk)
* 200 g spagetti
* 1,5 dl grädde
* ½ påse saffran
* ½ ask ruccola
* 200 g fetaost
* flingsalt
* svartpeppar

1. Sätt ugnen på 250°. Skär paprikan i bitar och skiva korven. 
2. Rosta paprika och chorizo i ugnen tillsammans med med olja, salt, svartpeppar och rosmarin tills den har fått fin färg och ordentlig stekyta.
3. Koka pastan al dente. Om den kokar för länge blir den så mosig när man har den i en sån här "röra". 
4. Blanda grädden med saffran och krydda med salt och peppar. Koka upp.
5. Blanda pasta med saffransgrädde och häll upp den på ett stort
serveringsfat. Lägg över korv, paprika, ruccola och smula över fetaosten.

Enjoy!

/Körsbäret


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mer läsning:

pinit