tisdag 18 december 2012

Glöggafton i matbloggarnas tecken

Idag var kvällen uppbokad för matbloggsträff á la glöggkväll. En kväll fylld av tokerier, godsaker, skratt och pepparkakshuspimpande uppstyrt av kvällens värd.

Min och Plommonets urtjusiga skapelse!

Jag gick hem alldeles varm innuti efter skratt och, som vanligt, lite för mycket av det goda i magen. Det bjöds på så mycket gott och jag kommer inte ihåg hälften av godsakernas namn, men det var saftiga nötbröd, mjuk pepparkaka, saffranstryfflar och chokladfudge, vört-knäcke och lite annat smått och gott. Själv hade jag med mig saffransbutterbullarna som mandelmassan hamnade i. Ja, de där bullarna då, blev de något bra?
Oooh ja!

De blev både fantastiskt goda och riktigt bildsköna, det får bli mitt bidrag till månadens matbild hos Matgeek.




Saffransbutterbullar
ca 20 st

* ½ g saffran
* 75 g smör
* 2 dl mjölk
* 25 g jäst
* 1 krm salt
* ½ till 1 dl socker
* ½ dl kvarg
* ½ ägg (andra hälften sparas till penslingen)
* 7-8 dl vetemjöl

Fyllning
* 50 g rumsvarmt smör
* 150 g mandelmassa

Pensling & garnering
* ½ ägg
* hackad mandel

1. Har du hel saffran, stöt den i en mortel tillsammans med lite socker. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret i en kastrull, häll i mjölk och saffran och värm till fingervarmt.
3. smula ner jästen i en bunke och vispa ut med lite av degspadet, häll sedan över resterande spad och blanda i socker, salt, kesella och ägg.
4. Rör ner så mycket mjöl att degen blir smidig och enkelt lossar från bunken, låt den sedan jäsa under bakduk i ca 30 minuter.
5. Kavla ut degen till en stor rektangel, bred fyllning på ena halvan och vik sedan över den tomma halvan över fyllningen och gör sedan bullarna som i den här videon och låt därefter jäsa ytterligare 30 minuter.
6. Pensla bullarna med uppvispat ägg, strö över hackad mandel och grädda i mitten av ugnen i 8-10 minuter.


Nu ska jag släpa min trötta, mätta kropp till sängen och drömma om lyxiga kök, pepparkakshus med pärlor och ljuvliga frukt bär- & nötbröd.

/Körsbäret

1 kommentar:

  1. Tack för de goda saffransbutterbullarna! Sagolikt goda och saftiga utan att mandelsmaken tog över. Det var verkligen supermysigt och trevligt i tisdags, känner mig fortfarande glad över det! =D

    Hoppas att vi ses snart igen på någon ny rolig matbloggsträff!

    God jul och gott nytt år!

    SvaraRadera

Mer läsning:

pinit