onsdag 12 september 2012

Dille på salladslös sallad

Jag har en nyinflyttad sambo i mitt hem, i vårat hem, det är helt fantastiskt och gör många saker så himla mycket lättare! Till exempel så ligger inte lika mycket mat och blir dålig av att man spenderade nåågra kvällar för många i rad hemma hos honom. En annan sak som är bra är att jag nu bor i samma hem som en systemkamera, gissa om jag har kul! Det fotas allt möjligt, både blommor, katter, god mat och fin sambo (även om han emellanåt tröttnar lite på just det sistnämnda) Det är lättare att vara bra fotograf med en bra kamera i händerna ;)

I lördags var vi på Bondens marknad och jag fick tag på ett knippe grönkål. Jag hade glömt hur gott det är! Så det blev grönkålssallad i dagarna tre, nu är den tyvärr slut, ska komma ihåg att köpa störe knippe denna veckan. Det är fantastiskt gott att marinera den i lite balsamvinäger och chilliolja någon halvtimme innan den läggs i salladen. Längre tid i "marinaden" skadar förstås inte, om man nu råkar ha lite bättre framförhållning än detta lilla Körsbär har. ^^

Våra fynd från Bondens och Curryhouse i Haga



Jag är totalhooket på matiga sallader just nu, blanda råa grönsaker med stekta, lite stekt svamp och om man vill ha det extra matigt, släng i lite quinoa, bulgur, couscous, eller vad som nu faller dig i smaken. Idag blev det sväng-ihop-vad-somm-finns-hemma-lunch. Inte så tokigt alls!

I salladen hade jag:
- Grönkål som marinerats i chilliolja och balsamvinäger
- lite finhackad purjolök
- stekt svamp av blandad sort
- stekt zucchini
- strimlad påläggsskinka som fick fräsa lite i stekpannan
- krossade valnötter
- salt
- lite chilliflakes




Till denna salladslösa sallad åt vi stekt lammchorizo och knäcke.
Det var enkelt, det var snabbt och det blev himmelskt gott!

På återskrivande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mer läsning:

pinit