onsdag 14 augusti 2013

Dessertgröt med rom - ett gott misslyckande

Ibland så går det inte alls som planerat. Till exempel när jag hittar ett nytt recept som jag vill testa och sedan tänker "kanske det går att göra såhär istället" lite för många gånger. Som igår när jag hade varit ute i körsbärsföräldrarnas trädgård och plundrat körsbärsträdet.




Tidigare under dagen snubblade jag över det här receptet på knäckig hallonpaj och tänkte att den borde ju fungera lika bra med vilka bär som helst? Så jag slängde ner röda vinbär och urkärnade körsbär i en form och började på med smeten. Sedan slogs jag av tanken att rom nog är jättegott till körsbär, så jag skvätte i ett par matskedar i smeten. Min gissning är att det var där det sket sig.

När pajen väl togs ut ur ugnen var den nämligen småkokande och inte alls särskilt knäckig. Det blev lite bättre när den fått stå och svalna ett tag, men sen kan vi ju diskutera hur aptitligt det såg ut på tallriken. Dock kan både jag och föräldrarna intyga att det blev r-i-k-t-i-g-t gott! Vi åt den med lättvispad grädde, men jag tror att en vispad créme fraiche är ännu bättre till, för pajen (gröten) i sig var väldigt söt.




För den som känner sig sugen på en riktigt god dessertgröt så är receptet följande till drygt 4 portioner:

* Ca ½ liter vinbär och urkärnade körsbär
* 200 g smör
* 1 dl råsocker
* 2 dl havregryn
* 2 dl grahamsmjöl
* 1 dl ljus sirap
* 1 tsk bakpulver
* ½ dl grädde
* Ca 2-3 msk rom

1. Sätt ugnen på 170 grader.
2. Täck botten av en ugnsfast form med bären.
3. Blanda ingredienserna till smeten och häll den sedan över bären.
4. Grädda i ugnen i ca 20 minuter. Låt svalna lite innan servering.

/Körsbäret

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mer läsning:

pinit