söndag 16 juni 2013

Fläderblommorna har kommit!


När jag i morse vaknade okristligt tidigt, sådär runt femsnåret, och inte kunde somna om så tog jag med mig en sax och en påse och gick ut på fläderblomsjakt, för jag hade allt sett hur det blommade lite här och var i Mölndal! Och även om många klasar fortfarande dröjer lite med att blomma, så gick det utan bekymmer att knipsa till sig blommor till en dubbel omgång flädersaft. Väldigt spännande tyckte katterna och Kiya började plötsligt rulla sig omkring bland de lösa klasarna och gnida in dem ordentligt i ansiktet. Den som påstår att katter är tråkiga djur har uppenbarligen aldrig haft katt! Nu är saften blandad, så det är bara den jobbiga väntan i ett par dagar kvar innan den är klar. För att få tankarna på annat beger vi oss på bakluckeloppis idag. Jag hoppas på fina fynd!

Fläderblomssaft

* 30 fina klasar fläderblom
* 3 citroner
* 1,5 kg strösocker
* 1,5 l vatten
* 50 g citronsyra

1. Tvätta citronerna ordentligt. Skala sedan citronskalet tunt med potatisskalare och skiva sedan citronerna i tunna skivor.
2. Skölj blomklasarna och lägg dem tillsammans med citronskivor och citronskal i en rejäl kastrull/annat kärl.
3. Koka upp vatten och häll i socker, rör om tills sockret löst upp sig helt och blanda sedan i citronsyran och häll sockerkoket över blommorna och citronerna.
4. Täck över och låt stå svalt och dra till sig i tre till fyra dagar. Sila sedan saften och frys in det som du inte tänker dricka den närmaste veckan. 

Det fungerar bra att frysa in både i plastbunkar, så att du får skrapa loss så mycket saft som behövs, eller i iskuber som bara är att ploppa ner i ett glas vatten när flädersaftsuget slår till.


/Körsbäret


1 kommentar:

  1. Shit, va du är duktig! Nästa år har våra fläderbuskar förhoppningsvis blivit så pass stora att jag kan sno receptet och njuta av egengjord flädersaft!

    P.S. Katterna är bara för söta! D.S.

    SvaraRadera

Mer läsning:

pinit