tisdag 12 februari 2013

Idétorka och mandelmassa

Det är lite långsamt i Körsbärets kök just nu. Same old, same old liksom, orkar inte experimentera så mycket. Tack och lov känner jag hur det sakta börjar smyga sig på igen, så snart är här full fart igen!

Det känns lite som att det skrivs om samma sak i hela bloggosfären ungefär just nu. Den där bullen, den som kan orsaka heta debatter kring middagsbordet om det visar sig att någon äter/föredrar den på "fel sätt". Runt lock eller trekantigt? Fluffig eller fast bulle? baka själv? Hetvägg?

Själv har jag vissa krav:
* Inte för mjuka bullar, det ska gå att ta en tugga utan att det ser ut som en punkterad badboll efteråt.
* Lagomvispad grädde.
* Fyllningen INNUTI bullen, inte bara lagd mellan botten och lock som en annan hamburgare.
* Locket ja... formen är mindre viktig, men det ska vara ett tunt lock! Med florsocker på!

Ska vi se... något mer....
Jo, åt minstonde en hetvägg per semmelsäsong, för så har jag lärt mig att den äts. (tack pappa!)



I kväll är vi bjudna på semmelfika hemma hos Johanna och jag blev ansvarig för att det finns mandelmassa att tillgå. Som jag har sagt förut så är det väldigt värt att göra själv. Mandlar, skållade om du vill, socker efter smak (den här sången ca 2 delar mandel och en del socker) och några skvättar vatten för konsistensen. Det står på många ställen att det ska vara äggvita i, men det är inte nödvändigt, dock ska jag nog testa det en annan gång och se om det gör skillnad för smaken.


Skålla

Mixa med socker

Skvätt i vatten och blanda till lagom konsistens


Inte svårare än så!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mer läsning:

pinit