lördag 13 april 2013

brödbakartagen

Okej, jag hadelite otur på brödbakningsfronten ett tag och fick helt enkelt nog. Av den anledningen har hembakat bröd fallit i glömska, vi har köpt bröd istället, hur kan jag glömma vilken stor skillnad det är på hembakat och fabriksbakat? Hur?! 
Mitt senaste försök var någon slags filmjölksbröd som luktade och smakade apa (antagligen för mycket kryddor), men konsistensen var fantastisk. Innan dess var det baguetter utan salt, efter en dag kunde man nog slagit i en spik med dem om man så ville.

Nåväl, härom veckan läste jag "den hemlige kocken" och fick av någon anledning (kan inte begriiipa varför) baklusten åter! Så ut De fantastiska systrarna Eisenmans bok "Soppor Bröd och Röror" tog jag ett recept på franskt valnötsbröd, råkade ha allt som behövdes hemma och körde i gång.
Så enkelt.
Så förbenat gott!

Systrarnas valnötsbröd
2 limpor

* 50 g jäst
* 7 dl vatten
* 1 msk rapsolja
* 2½ tsk salt
* 2 dl grovt hackade valnötter
* 3 dl grovt rågmjöl
* Ca 12 dl vetemjöl

1. Smula jästen i en bunke, värm vattnet till 37 grader. Häll lite av vattnet och blanda ut med jästen så att den löses upp, häll sedan i resten av vattnet, samt olja och salt.
2.  Blanda i valnötter, rågmjöl och nästan allt vetemjöl i omgångar, arbeta degen smidig i maskin eller för hand. (ca 7 minuter i maskin). Tillsätt extra mjöl om det behövs, jag lade till någon deciliter, låt sedan jäsa övertäckt i ca en timme.
3. Sätt ugnen på 250 grader. Ta upp degen på mjölad bänk och dela den i två lika delar. Ta sedan en av dem och dela den i 3 större och 3 mindre bitar.
4. Ta de större bitarna och rulla ut till längder, fläta sedan ihop dem. Gör samma sak med de små bitarna och lägg lillflätan ovanpå storflätan.
5. Samma procedur för andra limpan. Låt dem sedan jäsa på en plåt med bakplåtspapper i ca 30 minuter.
6. Grädda långt ner i ugnen i 15 minuter, sänk sedan värmen till 175 grader och grädda ytterligare 20 minuter. Låt bröden svalna på galler.






Det blir ett saftigt bröd med härligt knastrig skorpa, godast med smör och lite flingsalt på, utmärkt till soppa! Ja, eller frukost. Jag ska nog prova mig på fler bröd framöver, tips mottages tacksamt!

/Körsbäret







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mer läsning:

pinit