torsdag 13 juni 2013

Multifunktionell citronkräm

Det här receptet kom jag över när jag hade vandringsboken från Matgeeks Bokcirkel och tog mig an en ljuvlig citronmarängpaj och brände mig på handleden ni minns? Den är fortfarande (och kommer att vara ett bra tag framöver) prydd av ett tjusigt ärr som minne.

Det dröjer innan jag glömmer av den där Matgeek i alla fall! ;)

För ett par dagar sedan kom jag på den briljanta idén att rippla ner denna kräm i glass, en succé helt klart, men mer om det en annan gång. Den här krämen går att använda till så mycket mer, jag har den på yoghurten de mornar jag vill ha variation till rabarberkompotten som annars är standard.

Idag fick citronkrämen sällskap av pannkakor och vispad grädde och den är ju en höjdare i paj, eller på en pavlova eller scones, eller till egentligen ganska mycket! Och ja, den kan ju även kallas lemoncurd eller engelsk citronmarmelad, men jag tycker citronkräm låter godare helt enkelt.


Citronkräm
Ganska mycket

* Saft och finrivet skal från 3 citroner
* 3 äggulor
* 200 g strösocker
* 125 g smör

1. Vispa citronsaften, skalet och äggulorna, rör sedan ner sockret.
2. Smält smöret i en tjockbottnad kastrull.
3. Tillsätt sedan äggblandningen till smöret och låt sjuda på svag värme tills krämen tjocknat.
4. häll upp på burk och förvara kallt. 

Krämen håller i ca 2-3 veckor i kylen, men tar utan problem slut innan dess.



/Körsbäret







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mer läsning:

pinit